مشتری رئیس اصلی کسب و کار شماست

مشتریان نقش بزرگی در کسب و کار ما دارند . تا آنجا که گاهی ، مشتری را رئیس اصلی کسب و کار می دانند. بنابراین واضح است در هر کسب و کاری می بایست در درجه اول مشتریان قبلی را حفظ کنیم و در درجه بعد ، مشتریان بیشتری پیدا کنیم . برای این امر می بایست در کسب و کار مشتریان به نحوی  دسته بندی شوند.
دسته بندی مشتریان ، به روش های مختلف انجام می گردد که یک مدل آن به صورت زیر است .
۱-  مشتریان وفادار
این دسته عمدتا از لحاظ تعداد کمتر از دسته های دیگر هستند . اما بیشترین سود را به ارمغان خواهند آورد.این مشتریان بارها از کسب و کار شما خرید می کنند . بنابراین ضروری است قدردان وفاداری آنان باشید وبطور منظم با ایشان در تماس باشید . مشتریان وفادار می خواهند در کسب و کار شما دیده شوند و مورد احترام  و قدردانی قرار گیرند . پس به نیاز آنان بطور ویژه توجه نمایید.
۲-  مشتریان علاقه مند به تخفیف
این بخش از مشتریان ، دسته ای هستند که در انتظار تخفیفات ویژه شما هستند . بویژه زمانی که قیمت کالا یا خدمات معین باشد و از درستی تخفیف اطمینان حاصل نمایند. این گروه عمدتا خریدار کالاهای تخفیف خورده و یا کالاهای ارزان هستند. توجه به این بخش از مشتریان نیز حائر اهمیت است چرا که بخشی از سود کسب و کار شما را به همراه خواهند داشت .
۳-  مشتریان ضربانی
دلیل نامگذاری این گروه ، اینست که فرایند  خریدشان مانند ضربان است و در برهه ای از زمان باید صورت گیرد . (مانند خرید کادوی تولد یا خرید یک وسیله جدید برای منزل قبل از عید نوروز) متقاعد سازی این دسته مشتریان تا حدی سخت است. چرا که هیچ مورد مشخصی  برای خرید نمی خواهند و فقط می خواهند خرید کنند. آنها ناگهان تصمیم می گیرند که چیزی را که به نظرشان خوب است خرید کنند. هدایت این دسته از مشتریان تا حدی سخت است چرا که نمی دانند چه می خواهند و به دنبال محصول خاصی نیستند.
۴-  مشتریان با الگوی خرید بر مبنای نیاز
این مشتریان صرفا به دنبال تکرار خرید های همیشگی قبلی هستند و یا قصد دارند خرید جدیدی بر مبنای نیاز فعلی خود انجام دهند. برای ترغیب این مشتریان به خرید های جدید ، باید مزایای روشها یا برند جدید بطور کاملا مثبت به ایشان معرفی گردد . چنانچه با این مشتریان ، وارد تعاملی مثبت نشوید به سرعت آنها را از دست خواهید داد .
۵-  مشتریان سرگردان
این دسته ، حتی گاهی قصد خرید نیز ندارند و فقط به بازارگردی می پردازند تا سرگرم باشند و شاید احیانا خرید کنند ؛این دسته حتی گاهی علیرغم اینکه کالاهای بسیار خوبی برای خرید می یابند ، تمایلی برای خرید نشان نمی دهند. بدیهی است این گروه ، کمترین سود را برای شما به ارمغان خواهند آورد .
بهترین استراتژی اینست که در وهله اول تمرکز خود را بر روی حفظ و نگهداری مشتریان وفادار صرف کنیم ؛ چنانچه میسر است تنوع کالای موجود را بیشتر نماییم تا پاسخگوی نیاز مشتریان ضربانی باشیم .همچنین باید با تدوین برنامه های متنوع ،  مشتریان تخفیف خواه را نیز به مشتریان وفادار تبدیل نماییم و با ایجاد تعامل مثبت ، دوگروه دیگر را نیز بطور تدریجی ، به سمت مشتریان وفادار هدایت نماییم.

0 بدون دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *