ردیابی چشمی یا eye tracking چیست ؟

ردیابی چشمی یا eye tracking چیست ؟

به زبان ساده رد یابی چشمی یا eye tracking ، اندازه گیری فعالیت های چشمی است. اینکه به کجا نگاه می کنیم ؟ چه زمانی پلک می زنیم ؟ چه نقاطی را نگاه نمی کنیم؟ مردمک چشم ما به چه محرک هایی پاسخ می دهد ؟ کلیات کار یکسان است ، اما کاربردها و نحوه آنالیز کاملا متفاوت هستند و تفسیر این موارد نیز تا حدی پیچیده است. در این مقاله کوتاه ، شرح مختصری از این مبحث ارائه می گردد.

فرایند ردیابی چشمی چگونه است ؟

اطلاعات مورد نیاز به دو طریق جمع آوری می گردد ، از طریق یک ریموت یا یک سیستم قابل حمل  که روی سر نصب می شود.

بطور معمول  ،  دستگاه های  eye tracking  دارای دو جزء اصلی هستند : یک منبع نور و یک دوربین ردیابی .

منبع نور که معمولا مادون قرمز است ، نور را به سمت چشم ساطع می نماید و دوربین نیز نور بازتاب را از مردمک چشم ثبت می نماید. بدینوسیله این سیستم ، جهت حرکت و در نهایت امتداد نگاه هر فرد را ثبت می نماید.

همچنین اطلاعات بیشتر مانند تعداد پلک زدن و سایز مردمک چشم نیز در این فرایند ثبت می گردد. این اطلاعات پس از ثبت به یک نرم افزار تحلیل نظیر EyeWorks  منتقل می شود.

تفسیر اطلاعات EYE TRACKING

متدهای متعددی برای تفسیر این اطلاعات وجود دارد.یکی از متداول ترین روشها ، این است که مسیر حرکت چشم شرکت کننده در آزمایش در یک محیط ، ثبت شود .

هر سیگنالی که در دستگاه ثبت می شود ، در واقع مختصات یک نقطه را بیان می کند که چشم در حال نگاه گردن به آن نقطه است .بنابراین می توان سنجید که در یک صفحه چشم مخاطب به کدام نقطه توجه می کند ، در کدامین نقطه یا نقاط تمرکز بیشتری دارد و به کدام نقطه اصلا نگاه نمی کند ؟؟!!

بنابراین با این متد می توانیم یک تصویر یا یک صحنه را آنالیز کنیم ؛ کدام المان چشم مخاطب را جذب می کند ؟ کدام المان ، چشم را بر روی خود خیره می کند ؟ چه متنی در تصویر خوانده می شود ؟ و اطلاعاتی از این قبیل به آسانی از این روش بدست می آید.

 

کاربرد های eye tracking

انجام پروژه های ردیابی چشمی با توجه به قیمت تجهیزات آن، هزینه بر است. اما در بسیاری از موارد ممکن است دستاوردهای آن بسیار بیشتر از هزینه های آن باشد.

صنایع بسته بندی

فرض کنید به عنوان یک تولید کننده، قصد دارید یک بسته بندی جدید به محصولات خود اضافه نمایید. با آزمایش از گروهی از کاربران می توانید قبل از طراحی محصول می توانید از رفتار ناخودآگاه مشتریان و مخاطبین خود نسبت به محصولات و بسته بندی های مشابه آگاه شوید و بدین ترتیب اطلاعات ارزشمندی در مورد بسته بندی کالای خود بدست آورید. همچنین در صورت نیاز می توانید اقدام به ساخت نمونه آزمایش بسته بندی خود اقدام نموده و واکنش ناخودآگاه مشتریان نسبت به بسته بندی کالای خود را ارزیابی نمایید.

طراحی صفحات وب

حتما تا کنون تجربه سردر گمی در فضای آنلاین را داشته اید؛ چنانچه کاربران نتوانند مسیر حرکت خود را در سایت به آسانی بیابند، ممکن است سایت را ترک نمایند و در مواردی این امر به منزله ضررهای مالی برای صاحبان وب سایت ها محسوب می گردد. لذا در این موارد بهتر است سایت مورد آنالیز قرار گیرد .

طراحی نرم افزارها

سهولت ارتباط با کاربران یا user friendly  بودن در نرم افزار ها بدون شک یکی از عوامل مهم جهت انتخاب نرم افزار است و یک فاکتور آن حرکت آسان کاربران در صفحات مختلف نرم افزار است. لذا شرکت هایی که قصد سرمایه گذاری بر روی نرم افزار را دارند، بهتر است از این روش جهت بهینه سازی نرم افزار خود استفاده نمایند.

طراحی کاتالوگ ها و تبلیغات محیطی

یکی از دغدغه های طراحان در طراحی کاتالوگ ها و تدوین کمپین ، پاسخ مناسب کاربران است؛ به عنوان مثال فرض کنید یک شرکت لبنیاتی برای تبلیغ محصول جدید خود قصد دارد از فوتبالیست های مطرح کشور استفاده نماید. در اینجا این سوال مطرح می شود که استفاده از کدام یک از فوتبالیست های تیم ملی بازخورد مناسبتری به همراه دارد؟ برای این منظور می توان در یک آزمایشگاه، با استفاده از ردیابی چشمی و آنالیز رفتار جامعه نمونه می توان پاسخ قابل تعمیم به این سوال ارائه نمود و بدین ترتیب اثر بخشی کمپین تبلیغات مجموعه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. 

مطالعه تکمیلی:   ۰ تا ۱۰۰ طراحی کمپین تبلیغاتی

 

0 بدون دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *