کمپین بازاریابی چیست ؟

کمپین بازاریابی چیست ؟

کمپین بازاریابی ، مجموعه ای از فعالیت های مشخص است که در طی یک دوره ، برای بازاریابی یک محصول یا خدمات بکار می رود . فرض بر اینست که اثرگذاری بر ذهن مخاطب ، نمی تواند در یک مرحله به خوبی صورت گیرد ؛ بنابراین در کمپین سعی می شود با افزایش هوشمندانه مراحل ارتباط با مخاطب ، اثری قابل قبول و ماندگار و عمیق بر ذهن مخاطب گزارده شود. عمدتا در کمپین ، تمرکز بر روی بازاریابی یا خدمات جدید می باشد.
در زیر ۹ توصیه کلیدی برای تهیه یک کمپین بازاریابی متناسب ، ارائه می گردد.

۱- از تطبیق برنامه بازاریابی خود با کمپین اطمینان یابید

در حالت ایده آل ، قبل از تهیه یک کمپین بازاریابی ، باید Marketing Plan خود را نوشته باشید. مارکتینگ پلان ، یکی از اصلی ترین اسناد در حوزه بازاریابی مجموعه شماست و حاوی اهداف ، برنامه ها و استراتژی های شماست .
بسیار مهم است که کمپین شما ، به عنوان بخشی از برنامه های بازاریابی ، در امتداد مسیر کلی بازاریابی شما باشد و در تضاد با آن نباشد.

۲- اهداف و شاخصهای کمپین بازاریابی خود را تدوین نمایید

هدف از کمپین چیست ؟ کمپین می خواهد شما را به چه نقطه ای برساند ؟
جملات کلیشه ای وکلی نظیر (( می خواهم فروش بیشتری داشته باشم )) برای شما مفید نیست !
نکته مهم دیگر زمان است ، زمان در کمپین های بازاریابی دارای اهمیت بسیار است ؛ پس بطور خلاصه برنامه به شکل زیر می شود :
به چه اهدافی دست خواهیم یافت؟ + در چه مدتی به این اهداف دست خواهیم یافت ؟
مثلا یک مجموعه آرایشی ممکن است اهداف را بصورت زیر تعریف نماید:
افزایش ۵۰% فروش در محصولات آرایشی مربوط به صورت ظرف سه ماه آینده!

 

۳- شاخصهایی برای سنجش موفقیت کمپین ، در نظر بگیرید

بسیار مهم است که شاخصهای مناسبی برای سنجش کمپین خود داشته باشید ؛ عملکرد کمپین را چگونه می سنجید ؟ در مثال قبل افزایش فروش ۵۰% در محصولات آرایشی صورت مطرح گردید . در این مثال ، فروش در سه ماه آینده به عنوان شاخص کلیدی مطرح گردیده است ؛ اما شاخص فروش ، همواره بهترین شاخص نیست .
به عنوان مثال تصور کنید می خواهید سطح آگاهی مخاطب را نسبت به برند مورد سنجش قرار دهید ! یا ممکن است بخواهید بازدید وب سایت را گسترش دهید و … . در این مثال ها ، جنس شاخص مناسب شما ، دیگر قیمت نخواهد بود.

 

۴- بودجه کمپین بازاریابی را مشخص نمایید

 


مقدار بودجه ای که برای کمپین در نظر گرفته اید را بطور کامل مشخص نمایید ! این مورد در بخش پنجم برای تعیین روشهای ارتباط تاثیر خواهد گذاشت. واضح است که تبلیغات در یک شبکه ملی ، هزینه ای به مراتب بالاتر از تبلیغات در یک شبکه استانی خواهد داشت .
اصراری بر رسانه های بدون قیمت نداشته باشید ، این یکی از بزرگترین اشتباهات صاحبان کسب و کار است ! علت واضح است ، زمان یک جزء ارزشمند کار شماست . البته اگر هوشمندانه و با اشراف به قیمت زمان ، از تبلیغات رایگان استفاده می کنید منطقی است ، اما بدون توجه به هزینه زمان ، انتخاب ممکن است آگاهانه نباشد. سوال کلیدی زیر را همواره از خود بپرسید :
آیا این بهترین / موثر ترین / آگاه کننده ترین روش برای اثر گذاری بر مشتریان من است ؟؟
اگر این سوال ها را با خود مرور کنید ، احتمالا خواهید دید که تاکید بر روشهای رایگان ، عمدتا ناکارآمد هستند.
منظور از این سوالات این نیست که شما الزاما باید هزینه زیادی برای کمپین در نظر بگیرید ؛ اما به هر حال باید هزینه ای متناسب در نظر داشته باشید.

۵- استراتژی های ارتباط با مشتری را معلوم نمایید

اکنون نوبت تعیین کانال های ارتباط با مخاطبین است ؛ از کدام روش برای ارتباط با مشتریان استفاده خواهید کرد؟ ایمیل ؟ پیام کوتاه ؟ تبلیغات آنلاین ؟ بیلبورد ؟ تبلیغات تلویزیونی و یا ….
نکته مهم اینست که بر مبنای مشتریان هدف شما ، برخی از ابزار کارآمد تر خواهد بود. به عنوان مثال ، چنانچه مخاطبین شما ، عمدتا به رادیو گوش نمی دهند ، تبلیغات در رادیو ، هزینه شما را تلف خواهد کرد.
به عادات مشترک مشتریان خود توجه نمایید . آنها کجا می روند ؟ به چه چیز هایی توجه می کنند ؟ چه سرگرمیهایی دارند ؟ آنها دوست دارند از چه طریق در مورد محصولات شما اطلاعات بگیرند ؟ از طریق مجلات ؟ در هواپیما ؟ در اتوبوس ؟ یا در حال استراحت در پارک و یا ….

۶- برنامه زمانی را مشخص کنید

برنامه زمانی اجرای کمپین خود و زمان پایان برنامه را دقیقا مشخص نمایید . ممکن است این برنامه تا حدی دستخوش تغییرات شود ؛ اما نوشتن آن کمک شایانی به شما خواهد نمود و احتمال اجرای دقیق آنرا بسیار بیشتر می نماید.

۷- اجرا کنید !!


اکنو زمان اجرای برنامه است . نهایت تلاش خود را در اجرای صحیح کمپین به عمل آورید !

۸- نتایج را اندازه گیری نمایید.


وقتی کمپین به پایان رسید ، زمان آنست که نتایج را ارزیابی نمایید !
یکبار دیگر برنامه خود را مرور کنید و معیار ها و شاخص هایی که قرار بر اندازه گیری آنها بود ، بسنجید تا بدین ترتیب میزان موفقیت کار را محک بزنید .

۹- از برنامه خود بازخورد بگیرید و برای کمپین بعدی استفاده کنید.

پس از سنجش شاخصها ، قدرت تصمیم گیری شما برای تدوین کمپین های بعدی بیشتر خواهد شد ؛ مثلا فرض کنید face book باعث یک نتیجه گیری ۲ درصدی در کمپین شما شده است ؛ در اینصورت ممکن است تصمیم بگیرید در دوره بعدی از این رسانه استفاده نکنید .
نکته مهم اینست که مطابق آنچه پیشتر گفته شد ، نباید ، صرفا فروش به عنوان یک معیار در نظر گرفته شود و باید از معیار های متناسب استفاده شود

سخن آخر…

در هر حال داشتن یک کمپین ، بهتر از نداشتن آن است ! داشتن یک کمپین بهتر از آنست که صرفا به تماشای گذر زمان درکسب و کار خود بنشینید !
اما هرچقدر نتایج به آنچه شما خواسته اید نزدیکتر باشد ، می توان گفت کمپین بهتری داشته اید!!

0 بدون دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *