فروش بیشتر با نوشتن متن های جذاب

شرحی که بر روی کالا یا خدمات خود می نویسید بسیار حائر اهمیت است ؛ چرا که می تواند بر تصمیم خریدار اثر بگذارد. خریدار بعد از خواندن این متن ممکن است تصمیم بگیرد از شما خرید کند یا از خرید خود صرفنظر کند.

برای شروع لازم است بخشی از بازار را که مورد تمرکز شما برای فروش محصولات یا خدمات است ، با دقت بهتری بشناسید.

دستور العمل زیر به شما کمک می کند تا برای محصولات خود شرح بهتری بنویسید .

  • شخصیت خریداران خود را مشخص کنید

مشتری شخصی است که شما محصولات را برای او خلق می کنید ، برای او محصولات را بهتر می کنید و در یک کلام تمام اهداف شما به او ختم می شود. بنابراین ، مهم است که شرح مبهمی برای او ننویسیم.

شما باید آنقدر شخصیت مشتریان خود را خوب بشناسید تا بدانید چه چیزی باعث خنده آنها می شود ، چه چیزی باعث تایید آنها می شود ، چه چیزی باعث می شود آنها خرید خود را زودتر انجام بدهند و یا انکه چه چیزی باعث می شود در قطعی کردن خرید تامل کنند ؟؟!!

برای درک بهتر تصور کنید مشتریان شما چه مطالبی را می خوانند و چه وب سایت هایی را مطالعه می کنند ؟ با این سوالات اساسی می توانید به نحو بهتری وضعبت مشتریان را درک کنید.

تصور کنید که چه چیزی آنها را تا نیمه شب بیدار نگاه می دارد ؟ رویای آنها چیست و چگونه تصمیم می گیرند؟

پاسخ دقیق به سوالات بالا و سایر سوالات که به درک بهتر شخصیت خریداران می انجامد ، باعث می شود از توضیحات خود از محصول محور خارج کنید و به مشتری محور تبدیل کنید و در نهایت باعث اثرگذاری و سرزندگی توضیحات شما  و در نهایت فروش بهتر محصولات شما می شود.

  • یک لیست جامع از مشخصات محصول خود بنویسید و سودی که برای مشتریان شما دارد.

قطعا به عنوان یک فروشنده دوست دارید ، در مورد محصولات خود بیشتر صحبت کنید ؛ علت آن معلوم است ؛ شما مدتها برای محصول خود وقت صرف کرده اید و شاید آنرا ارتقا داده اید.

اما مساله مهم اینجاست که شاید برای مشتریان مهم نباشد محصول شما دقیقا چه مشخصاتی دارد و چه می کند ؟ بلکه مشتریان می خواهند بدانند ، محصولات چه سودی برای آنها دارد ؟ چگونه وضعیت آنها را بهتر می کند یا چه وضعیت نامطلوبی را از ایشان دور می کند ؟

قبل از نوشتن شرح محصول ، لیستی از ویژگیهای محصولات و خدمات خود تهیه کنید ؛ سپس این لیست را به جملاتی تبدیل کنید که برای مشتری سود آور است.

یک ویژگی محصول حقیقتی درباره محصول شماست ؛ اما سود آن برای مشتری ، عملکرد مهم آن محصول برای آن مشتری می باشد .

مزیت محصول ممکن است به صورت یک عبارت مثبت بیان شود یا بصورت مشکلی بیان شود که از مشتری دور می کنید.

  • پیام خود را برای مشتری مشخص کنید

قطعا شما نمی خواهید مثل شرکت هایی عمل کنید که با پیام خود ، مشتریان را خسته می کنند.

در عوض شما می خواهید ، پیامتان را به گوش مخاطبین به نحوی برسانید که مایل به شنیدن آن باشند.

پیام شما می تواند شما را از رقبا متمایز کند. پیام شما روی خوانندگان ، یک اثر قوی از مجموعه شما می گذارد و فرهنگ سازمانی شما را به آنها نشان می دهد.

طوری عمل کنید که محتوای شما در میان مشتریان شما بدرخشد ، بجای اینکه مشتریان شما اینگونه تصور کنند که صرفا به دنبال بستن قرارداد با آنها هستید .

بجای اینکه بر خدمات خود تمرکز کنید ، کاری کنید که مشتریان صدای دوستانه شما را بشنوند.

کاری کنید تا مشتریان بدانند شما به دنبال منافع ایشان هستید .

پیام و صدای  شما به مشتریان نشان می دهد شما دقیقا چه کسی هستید و چگونه با مشتریان معامله می کنید ؟

برای اینکه پیام خود را طراحی کنید باید دقیقا بدانید شما چه هستید و چه نیستید ؟

به عنوان مثال ما شوخ طبع و صمیمی هستیم ؛  اما هرگز از ادبیات ضعیف استفاده نمی کنیم.

یا فرض کنید اگر در زندگی واقعی با مشتریان خود گفتگو می کنید ، از چه ادبیاتی استفاده می کند ؟ این دقیقا همان صدا یا پیام شماست که باید به مشتری انتقال دهید.

 

  • متن خود را به نحوی بنویسید که در یک نگاه مشتری را جلب کند

تحقیقات نشان می دهد مخاطبین تنها ۱۶% کلمات در یک نوشته را می خوانند.

بنابراین در طراحی یک شرح محصول یا نوشتار یک صفحه باید به گونه ای عمل کنید ، که صفحه شما در یک نگاه قابل اسکن کردن باشد.

خواننده باید در یک نگاه یک ادراک کلی از نوشته شما کسب نماید و تیترها به گونه ای طراحی شود که خواننده را به خواندن متن کامل ترغیب کند.استفاده از فونت مناسب و استفاده از نقطه ها یا چک مارک ها در ابتدای خط به خوانایی بهتر متن در یک نگاه کمک می کند.

بولد کردن متن ها در بخشهایی از متن باعث می شود تا مخاطب ایده اصلی مطلب را بهتر درک کند

 

  • پیش نویس اولیه متن خود را تهیه کنید

زمانی که در مورد مشتریان خود بیشتر بدانید و برای متن خود برنامه ریزی داشته باشید ، تهیه یک پیش نویس آسانتر می شود.

به سراغ لیست مزایای محصول یا خدمات خود بروید و آنرا اولویت بندی کنید. اگر این لیست کوتاه است ، موضوعات پر اهمیت تر را در ابتدا بنویسید و اگر این لیست طولانی تراست به ترتیبی منطقی پیش بروید.

به تمامی نقاط قوت محصول یا خدمات خود اشاره کنید و نیز به ابهامات مشتری نیز اشاره نمایید.

اگر محصولی گران قیمت دارید ، برای مشتریان در مورد دلایل ارزشمند بودن این محصول توضیح دهید .

برای تهیه پیش نویس متن ، خیلی سختگیر نباشید ، صرفا کلیات را درج نمایید و سریع به جلو بروید .

 

  • متن خود را ویرایش کنید به نحوی که ترغیب کننده تر شود.

ویرایش متن ، صرفا به منزله حذف غلطهای نوشتاری نیست .شما متن را ویرایش می کنید تا خوانا تر ، اثربخش تر و جذاب تر و گیرا تر شود. در این مرحله به چک لیست زیر توجه نمایید.

  • لیست مشخصات و مزیتهای محصول را بازبینی کنید تا موردی از قلم نیفتاده باشد.
  • بررسی کنید چقدر متن شما مشتریان را با خود همراه می کند ؟ آیا بیشتر در مورد شرکت خود توضیحات داده اید یا به مشتریان پرداخته اید ؟ عمدتا در متن های جذاب بیشتر به مشتریان پرداخته می شود تا اینکه نام شرکت یا برند یا محصول آورده شود.
  • قابلیت خوانداری متن را بیشتر کنید ، برای این منظور ، طول جملات را در حد قابل قبول کوتاه کنید و کلمات سخت را حذف کنید .
  • عبارات عمومی را حذف کنید و در عوض آن جزییات مشخص را به متن اضافه کنید ؛ به عنوان مثال ((خدمات مشتریان بسیار عالی)) یک عبارت عمومی محسوب می شود؛ بجای آن می توانید به این جمله اشاره کنید (( هرگونه درخواست مشتریان در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ داده خواهد شد)) تا جایی که امکان دارد از اعداد استفاده کنید.

 

  • متن خود را جهت موتور های جستجو بهینه کنید.

از آنجا که احتمالا متن خود را در اینترنت قرار خواهید داد ، بسیار مهم است که این متن بتواند رتبه شما را در موتورهای جستجو بهبود ببخشد .

برای این منظور شما به اطلاعات بسیار تخصصی نیاز دارید ، اما رعایت نکات ساده زیر به شما کمک می کند تا در کوتاهترین زمان ، رتبه خود را در موتورهای جستجو نظیر گوگل ، بهبود ببخشد.

  • از اصطلاحات تخصصی پرهیز کنید ؛ مگر آنکه مشتریان و مخاطبین شما ، این عبارات را رایج بدانند؛ در عین حال در بعضی از قسمت های متن ، استفاده از کلمات تخصصی و انگلیسی (البته در کنار ترجمه فارسی آن ) باعث می شود تا موتورهای جستجو، ضمن شناسایی واژگان لاتین، ارتباط محتوا با کلمات را درک کنند و بدین ترتیب جایگاه بهتری به شما بدهند.
  • در عناوین خود عبارات کلیدی را درج نمایید.
  • تصاویر خود را بهبود بخشید ؛ برای این منظور از نام مناسب برای عکسها استفاده نمایید . همچنین در شرح محصول از توضیحات مناسب استفاده نمایید. در بسیاری از موارد، مخاطبین در موتورهای جستجو صرفا عکسها را جستجو می کنند.

 

با انجام مراحل هفتگانه بالا به یک متن ایده آل می رسید که حداکثر اثرگذاری را بر روی خوانندگان خواهد داشت.

0 بدون دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *