راهکار های بهبود هوش هیجانی در محیط کار

اهمیت هوش هیجانی در محیط کار

از زمان طرح موضوع هوش هیجانی برای اولین بار توسط آقای دانیل گلمن ، روز به روز بر اهمیت هوش هیجانی در محیط کار افزوده شده است؛ نظریه پردازان معتقدند کارایی افراد با IQ متوسط و هوش هیجانی بالاتر، عملکرد بهتری نسبت به افراد با IQ بالا و هوش هیجانی متوسط یا کم دارند؛ 


متن زیر خلاصه ای از مقاله هاروارد بیزنس ریویو است که با عنوان بهای بی نزاکتی در سال ۲۰۱۳ منتشر گردیده است.

در صورتیکه با مجموعه یا تیم خود در سازمان تعامل دارید، می توانید با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله ارائه می شود، عملکرد مجموعه و یا تیم خود را بهبود دهید.

رعایت نزاکت و آداب یکی از مهمترین ارکان هوش هیجانی در محیط کار است

بی نزاکتی در محل کار امری شایع و رو به افزایش است و عمدتا تمام کسانی که این مورد را در محل کار تجربه می کنند به شیوه ای منفی و گاهی بیش از حد تلافی جویانه به آن پاسخ می دهند.

اگر در سازمانی عبارت (( رئیس لعنتی)) بکار برده می شود، پس باید این موضوع با جدیت بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

هزینه بی نزاکتی در محیط کار

بسیاری از مدیران ممکن است بگویند که بی نزاکتی کار اشتباهی است. اما همه مدیران هزینه های ملموس بی نزاکتی را نمی پذیرند.بررسی مجموعه ای متشکل از ۸۰۰ مدیر و کارمند در ۱۷ صنعت نتایج زیر را به دنبال دارد.

از میان کارمندانی که با آنها بدرفتاری شده است:

  • ۴۸% تلاش کاری خود را بصورت آگاهانه کاهش دادند.
  • ۴۷% زمانی را که صرف کار می کنند بصورت آگاهانه کاهش دادند.
  • ۳۸% کیفیت کاری خود را بصورت آگاهانه کاهش دادند.
  • ۷۸% ادعا نمودند که تعهدشان نسبت به سازمان کاهش یافته است.
  • ۲۵% تایید نمودند که عقده خود را بر سر مشتریان خالی نموده اند.

عواقب رعایت نکردن اصول هوش هیجانی در محیط کار 

عدم رعایت نزاکت و یک ارتباط سالم در محیط کار به عنوان یکی از زیر شاخه های هوش هیجانی ، تبعات زیر را به دنبال خواهد داشت.

صدمه به خلاقیت

نتایج یک تحقیق در دانشگاه فلوریدا نشان می دهد شرکت کنندگانی که در معرض بدرفتاری قرار گرفته اند، ۳۰% کمتر از سایرین خلاقیت نشان داده اند. آنها ایده های کمتری تولید می کنند و نیز ایده ها به اندازه کافی بدیع و جذاب نیست!

تضعیف روحیه تیمی

افرادی که در معرض بدرفتاری قرار گرفته اند، عملکردی به میزان ۲۰% پایین تر از خود نشان داده اند. این افراد کمتر از سایرین،تمایل به کمک کردن به دیگران دارند. 

روی برگرداندن مشتریان

طی پیمایشی که از ۲۴۴ مشتری انجام شده است، بی احترامی رایج میان پرسنل سازمان، مشتریان را معذب می سازد. چه این کارکنان پیش خدمت هایی باشند که همکاران خود را سرزنش می کنند، چه کارکنان مجموعه که همکاران خود را به باد انتقاد می گیرند؛ این امر مشتریان را آزرده می نماید و باعث می شود فروشگاه را زودتر ترک کنند.

 

رهبران برای بهبود وضعیت چه باید بکنند؟

همانطور که عنوان شد، رعایت آداب یکی از معیارهای هوش هیجانی در محیط کار است و در صورت عدم توجه به این امر، بی نزاکتی در کلیه تعاملات روزانه رسوخ می کند.پیشنهاد های زیر به مدیران برای کنترل رفتار خودشان و بهبود محیط ارائه می شود.

خود را مدیریت کنید

رهبران، فضای حاکم بر سازمان را مشخص می نمایند و از این رو شما به عنوان یک رهبر باید از اعمال خود آگاه باشید.

سرمشق رفتار خوب باشید

نتایج یک تحقیق نشان می دهد ۲۸% مدیرانی که تایید کردند رفتار بدی داشته اند، گفتند که به دلیل رفتار بی ادبانه رهبران شان (سرمشق های قبلیشان) ادب را رعایت نکرده اند. لذا مهم است برای جاری سازی این جریان به عنوان یک سرمشق مبادی آداب باشید.

بازخورد بخواهید

برای تاکید بیشتر بر موضوع و نیز شناخت بهتر از خود بهتر است بازخورد سایر افراد مجموعه را در مورد خود بدانیم.

افراد بانزاکت را استخدام کنید

بسیار منطقی است اگر رعایت نزاکت را به عنوان یکی از معیارهای استخدام بکار بگیرید. البته کشف این امر بسادگی نیست، اما تا حدودی می توان از طریق ابزارهای مختلف زمان استخدام به این موضوع پی برد.

همچنین می توانید برای کشف جزئیات رفتاری فرد استخدام شونده از کانون ارزیابی کمک بگیرید.

نزاکت را آموزش دهید

حدود ۲۵% از متخلفینی که مرتکب بی نزاکتی در سازمان شده اند، ادعا کردند که درک نمی کنند که رفتار آنها بی ادبانه بوده است.

لذا آموزش در این حوزه می تواند باعث بهبود هوش هیجانی در محیط کار شود.

به رفتارهای خوب پاداش دهید

ارائه پاداش یکی از راهکارهای بسیار نتیجه بخش در جهت تقویت یک رفتار مثبت است؛ برای این منظور باید شاخصهای عملکرد مطلوب را شناسایی نمایید و در صورت بروز آن توسط یکی از افراد سازمان به وی پاداش دهید. به عنوان مثال حفظ ادب در ارتباط با مشتری شاکی ، می تواند به عنوان یک معیار تلقی گردد که کارمند را مستحق دریافت پاداش می نماید.

رفتارهای بد را مجازات نمایید.

هرچند تنبیه و مجازات ممکن است منجر به نتایج نامطلوب گردد اما باید معیارها و نیز تنبیه متناسب برای عملکرد نامطلوب افراد در نظر بگیرید؛ رفتارهای دردسر آفرین را شناسایی کنید. رهبران گاهی به جای مقابله با متخلفین، راه حل ساده تری را انتخاب می نمایند: جابجا کردن فرد متخلف! نتیجه قابل پیش بینی است، این رفتار در محیط جدید نیز ادامه پیدا خواهد کرد. حتی در شرایطی ممکن است بهترین مسیر اخراج فرد متخلف باشد؛ به عنوان مثال دنی مه یر، مالک رستوران های بسیار موفق در منهتن، حتی افراد با استعداد را بخاطر رفتارهای بی ادبانه اخراج می نماید. وی معتقد است حتی زمانی که رفتارهای بی ادبانه در آشپزخانه رستوران روی می دهد، مشتریان می توانند آنرا حس کنند!

مصاحبه پس از خروج انجام دهید

اگر دلایل ترک سازمان را از افرادی که در حال ترک سازمان هستند بپرسید، عمدتا جواب های مبهمی دریافت می نمایید. اما مصاحبه هایی که بین سه تا شش ماه پس از ترک کارمندان انجام می گیرد، تصویر واقعی تری از سازمان و دلایل ترک کار کارمندان به شما ارائه می نماید.

کلام پایانی

رعایت نزاکت و آداب به عنوان یکی از معیارهای هوش هیجانی در محیط کار  مطرح است. شرکت سیسکو Cisco هزینه بی نزاکتی در سال را ۱۲ میلیون دلار در سال برآورد نموده است.

عدم توجه به این مهم می تواند به قیمت گزاف از دست دادن کارکنان، از دست دادن مشتریان و از دست دادن بهره وری تمام شود.

منبع: کتاب درباره هوش هیجانی نویسندگان هاروارد بیزینس ریویو ترجمه سید محمد تقی زاده مطلق

1 دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *