نکات مهم برای طراحی داشبورد زیبا در Power BI

چگونه می توانیم یک داشبورد جذاب در Power BI طراحی کنیم؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از افراد فعال در این عرصه را به خود مشغول می کند. در بسیاری از موارد پروژه به پایان می رسد. اما افراد حس می کنند پروژه از نظر ظاهری جذاب نشده است. راهکار چیست ؟ 

واقعیت آنست که اکثر افرادی که یک داشبورد در نرم افزارهای هوش تجاری ایجاد می کنند، یک گرافیست حرفه ای نیستند. این مقاله به شما کمک می کند که با دانسته های نسبتا اندک در حوزه گرافیک، بتوانید یک داشبورد جذاب در Power BI را خلق کنید.

۱- بخاطر داشته باشید، زیبایی در سادگی است.

این نکته شاید بسیار ابتدایی به نظر برسد؛ اما در بسیاری از پروژه ها، طراح ، داشبورد خود را با ارائه اطلاعات بیش از اندازه، شلوغ می کند. روندهای طراحی مدرن به سمت مینیمال بودن سوق پیدا کرده است. بنابراین بخاطر داشته باشید که در داشبوردهای مدیریتی ، بویژه در صفحه اول به اندازه از ویژوال های مختلف استفاده کنید. 

 

۲- از فیلتر ها حتی المقدور کمتر استفاده کنید

برای خلق یک داشبورد جذاب در Power BI ، پیشنهاد می شود از انواع اسلایسر کمتر استفاده کنید. بدون شک استفاده از اسلایسر در بخش های مختلف پروژه ضروری است. اما پیشنهاد می شود به ویژه در صفحه اصلی خود، از حداقل ابزارها برای فیلتر کردن داده ها استفاده نمایید. 

 

۳- از بوک مارک ها استفاده کنید

بوک مارک ها می توانند یک رابطه بسیار تعاملی با کاربر ایجاد کنند. استفاده از بوک مارک در پاور بی آی ، می تواند تا حد بسیار زیادی باعث سادگی و در عین حال زیبایی کار برای کاربران شود.

 

۴- ایجاد حاشیه برای ویژوال ها

در بسیاری از موارد در پروژه ها مرزی برای یک ویژوال در نظر گرفته نمی شود و ویژوال هیچ کادری برای خود ندارد. بهتر است یا رنگ ویژوال متقاوت از بک گراند باشد و یا ویژوال دارای یک کادر یا Border باشد. در اینصورت ویژوال در صفحه جذاب تر به نظر می رسد.

 

۵- فونت های مناسب

در این بخش صحبت از فونت های با اندازه مناسب است. در زمان طراحی، داشبورد کوچکتر از حالت نهایی به نظر می رسد. لذا ممکن است شما از فونت های بسیار بزرگی استفاده کرده باشد. به سایز فونت ها دقت کنید. در صورتیکه از چند ویژوال استفاده می کنید، حتما دقت کنید که یک قاعده  یکسان برای فونت های داشبورد خود در نظر گرفته باشید.

۶- از نمودارهای مناسب استفاده کنید.

پاور بی آی به صورت پیش فرض دارای ویژوال های زیادی نیست. اما می توانید ویژوال ها و نمودارهای متعددی را به پروژه خود بیفزایید. در این حالت مهم است که شما از نمودارهای مناسب استفاده کنید. به نحوی که این نمودارها اطلاعات را به بهترین شکل به کاربر بیان نماید. به عنوان مثال شما می توانید برای بیان میزان فروش ماهانه از نمودار گیج یا همان Tachometer استفاده کنید. قطعا انتخاب خوبی نیست و شاید نمایش چنین داده ای در یک بارچارت یا حتی یک کارت بسیار کاربرپسند تر باشد.

۷- از آیکن ها استفاده کنید.

استفاده از آیکن ها می تواند به میزان قابل توجهی باعث طراحی یک داشبورد زیبا در پاور بی آی شود. به عنوان مثال ممکن است شما بخواهید تعداد مشتریان را در یک کارت به نمایش بگذارید. در اینصورت می توانید در کنار این کارت، آیکنی با سمبل افراد را به کارت خود اضافه نمایید.

۸- برای ترکیب رنگ از نمونه های طراحی موجود استفاده کنید

استفاده از best practice ها می تواند همواره باعث شود که ما بتوانیم با صرف زمان اندک، به یک داشبورد با ترکیب رنگی بسیار عالی برسیم. 

0 بدون دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *