مقایسه Power BI و Tableau

اگر در فکر استقرار سیستم هوش تجاری در کسب و کار خود و یا یادگیری مباحث هوش تجاری هستید، احتمالا زمانی را به مقایسه Power BI و Tableau اختصاص داده اید. 

در این مقاله سعی بر آن است که این موضوع از زوایای مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. 

مقایسه Power BI و Tableau از نظر شرکت تولید کننده

نرم افزار Power BI توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است که برای همه آشناست. در دوره های آموزشی Power BI افرادی که به اکسل تسلط دارند، در جلسات اول معتقدند شباهت بسیار زیادی بین نرم افزار پاور بی آی و Excel وجود دارد. هرچند شباهت هایی بین دو نرم افزار وجود دارد، اما بدون شک ماهیت پاور بی آی بسیار متفاوت از اکسل است. (اگر متفاوت نبود بدون شک Microsoft محصول پاور بی آی را ارائه نمی داد و به توسعه همان محصول قبل یعنی Excel بسنده می کرد!)

نرم افزار تبلو توسط شرکت Tableau ارائه می شود. این شرکت در سال ۲۰۱۹ توسط شرکت Saleforce خریداری شده است.  چنانچه با اکسل آشنا باشید، ابزارهای power bi تا حدودی برای شما آشناتر خواهد بود. 

 

مقایسه Power BI و Tableau از نظر سابقه

تولد نرم افزار پاور بی آی به  سال ۲۰۱۰   باز می گردد. در سال ۲۰۱۱ در اختیار عموم قرار گرفت و در سال ۲۰۱۳ به نرم افزار Power BI تغییر نام داد.  تبلو نیز در سال ۲۰۱۳ اولین نسخه نرم افزار خود را به بازار ارائه نموده است. 

 

مقایسه Power BI و Tableau از نظر رنکینگ موسسه گارتنر

مطابق شکل زیر، رنکینگ موسسه گارتنر به نرم افزارهای هوش تجاری قابل ملاحظه است. مشخص است که دو نرم افزار تبلو و پاوربی آی هر دو جزو سردمداران نرم افزارهای هوش تجاری هستند. همچنین نرم افزار Power BI با اختلاف محسوس در میدان رقابت از Tableau در این رقابت جلوتر قرار دارد. لازم به ذکر است در دو بعد این ماتریس ، توانایی اجرا و کامل بودن چشم انداز نرم افزارها مورد بررسی قرار می گیرد و ملاحظه می شود نرم افزار پاور بی آی در هر دو بعد از رقیب خود یعنی نرم افزار تبلو در رنکینگ جلوتر قرار دارد.

0 بدون دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *