کشف استعداد با تست استعدادیابی کلیفتون

معرفی تست استعدادیابی کلیفتون

تست استعدادیابی کلیفتون یک ابزار جهت سنجش هفت نقطه قوت یا هفت استعداد برتر است؛ این تست ، در اصل آمریکایی است و توسط دونالد کلیفتون Donald Clifton ، پس از سالها تحقیق توسعه یافته است. همچنین این تست با نام تست  کلیفتون و نیز تست گالوپ GALLUP نیز شناخته می شود.

 

تست کلیفتون برای چه افرادی مناسب است ؟

در اینجا ۴ گروه آورده شده است که استفاده از تست استعداد یابی کلیفتون به آنها توصیه می شود.

  • مدیران و تیم های کاری 

تست کلیفتون می تواند به عنوان یک ابزار با کارایی بسیار بالا در فرایند مشاوره کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد. با ارزیابی در مورد استعدادهای کلیدی ، به تیم ها کمک نماید تا بتوانند بطور موثرتری فعالیت نمایند و مشارکت و راندمان خود را بهبود بخشند. همچنین مدیران تیم ها نیز می توانند با استفاده از نتایج این تست ، ساختار موثر تر برای تیم خود ایجاد نمایند و در نهایت بهره وری تیم را افزایش دهند.

  • سازمان های بزرگ

 بیش از ۹۰% از ۵۰۰ شرکت فورچون ، از ارزیابی Clifton Strength   جهت بهبود سازمان خود استفاده نموده اند. 

  • دانش آموزان و دانشجویان

این ارزیابی بویژه برای دانش آموزان در آستانه انتخاب رشته تحصیلی، دانش آموزان در آستانه آزمون کنکور و نیز دانشجویان جهت انتخاب حوزه و شکل فعالیت تخصصی ، مفید خواهد بود. ترکیب تست های کلیفتون ، تست دیسک و نیز تست هالند می تواند تاثیر بسزایی بر تعیین صحیح مسیر صحیح انتخاب رشته و آینده شغلی افراد داشته باشد.

  • گروه های عمومی

افراد می توانند از تست گالوپ جهت  شناسایی استعدادهای برتر خود و درک بیشتر در مورد آنچه که آنها را متمایز و منحصر به فرد می نماید استفاده نمایند.

درباره کلیفتون

جالبه که بدونید دونالد کلیفتون هم جزو افرادی بوده که مشاغل زیادی رو تجربه کرده؛ اون در طول زندگی در پیشه های روانشناسی ، نویسندگی ، تحقیق و کارآفرینی فعالیت داشته؛ نکته جالبتر اینکه کلیفتون در جنگ جهانی دوم به عنوان بمب افکن حضور داشته و با رکورد ۲۵ موفقیت در حملات بمباران ، به عنوان یک قهرمان شناخته شده و نشان پرواز ممتاز رو هم دریافت کرده!

در نهایت تصمیم گرفته تا روی حوزه توسعه فردی کار کنه! 

دونالد کلیفتون ، در تحقیقات خود به این نتیجه رسید سرمایه گذاری بر روی استعدادها و نقاط قوت فردی ، به مراتب اثربخش تر و سودمند تر از سرمایه گذاری جهت برطرف کردن نقاط ضعف است.

وی دریافت افراد زمانی که با بکارگیری استعدادهای فردی خود کار می کنند، شادترهستند و این رضایت ، محرکی جهت عملکرد بهتر می باشد و در نتیجه موفق تر می شوند و این موفقیت به شادی بیشتر منجر می شود و بدین ترتیب این سیکل مثبت ادامه می یابد.

دونالد کلیفتون رو به عنوان پدر علم روانشناسی مثبت نگر هم می شناسن!

 

نقطه قوت چیست و چگونه شکل می گیرد؟

واژه نقطه قوت را در مکالمات روزمره زیاد بکار می بریم؛ مثلا می گوییم نقطه قوت فلان شخص ، توانایی برقراری ارتباط است. اما براستی نقطه قوت چیست ؟ 

نقطه شروع یک نقطه قوت ، یک استعداد است. زمانی که قدرتمند ترین استعدادها را شناسایی کردیم ،  با تمرین و نیز ترکیب آن با مهارت و دانش ، در نهایت به یک نقطه قوت خواهیم رسید. نکته مهم آنست که نقاط قوت متمایز ما بر بنیان استعدادهای اصلی ما شکل می گیرد. بنابر این چنانچه استعدادهای اصلی و غالب خود را بطور صحیح شناسایی نماییم، مسیر را جهت ایجاد یک نقطه قوت شگفت انگیز آغاز نموده ایم. 


برای ایجاد یک نقطه قوت متمایز ، باید ابتدا استعدادهای خود را شناسایی نماییم ؛ با سرمایه گذاری بر روی استعدادها ، تمرین و کسب مهارت و دانش در حوزه مورد نظر، به نقطه قوت متمایز خود خواهیم رسید.

 

تست استعدادیابی کلیفتون رو از چه سنی میشه انجام داد ؟

سوالات این تست به صورتی ساده و روان طراحی شده است. بنابراین می شه این تست رو از سن ۱۴ سال به بالا انجام داد. لازم به ذکره که یکی از استفاده های مهم این تست، سنجش نقاط قوت و استعدادهای دانش آموزان هست که دقیقا در آستانه انتخاب رشته هستند. بنابراین این گروه سنی هم می تونن از این تست استفاده کنن؛

مدت زمان انجام تست استعدادیابی کلیفتون چقدر هست ؟

این تست دارای ۱۸۹ سوال هست و با در نظر گرفتن زمان تقریبی ۱۵ ثانیه برای پاسخ به هر سوال، ۴۵ دقیقه جهت انجام این تست وقت صرف خواهید کرد. پاسخ دادن به سوالات بسیار راحت هست؛ در هر سوال دو گزینه مطرح می شه و با توجه به اینکه چقدر به هر گزینه نزدیک هستید، جایگاه خودتون رو انتخاب می کنید.

 

آیا تست کلیفتون هزینه ای هم داره ؟

 

تست استعدادیابی کلیفتون یکی از بروزترین ابزارها در دنیاست که توسط موسسه گالوپ ارائه می گردد. نسخه ی آمریکایی این تست حدود ۱۰۰ دلار قیمت داره . در ایران ، مطالعات بر روی این مدل و بومی سازی اون ، توسط کلینیک استعدادیابی سینا انجام شده و این مطالعات سالها زمان برده؛ بنابراین برای استفاده از یک تست قابل اعتماد ، طبیعی هست که باید هزینه اون رو هم پرداخت. هرچند که تست هایی بصورت رایگان و یا با قیمت پایین ، در ایران ارائه شده، اما پیشنهاد می شه که در صورتیکه قصد انجام یک کار حرفه ای رو دارید، از تست هایی با اعتبار بالا استفاده کنید  ، بدون شک چنین تست هایی بصورت رایگان ارائه نمی شن! اما قطعا پرداخت هزینه بابت این تست در مقابل منفعت هایی که بدست خواهیم آورد، بسیار بسیار جزئی هست!

گزارش تست استعداد یابی کلیفتون شامل چه مواردی هست ؟

در واقع این تست ۳۶ نوع استعداد درونی افراد رو محک می زنه، این ۳۶ استعداد در ۴ گروه تقسیم بندی می شن؛ این چهار بعد عبارتند از  تفکر راهبردی  ، ارتباطی ، تاثیرگذاری و اجرایی 

به عبارت دیگه ، ۳۶ استعدادی که در وجود هریک از ما هست، در گروه های ۴ گانه فوق طبقه بندی می شن ؛ در ادامه ابتدا این ۴ بعد رو تعریف می کنیم.

بعد اجرایی 

استعداد های این بعد   افراد را در تبدیل ایده ها و افکار به واقعیت توانمند می سازد؛ به عبارت دیگر افراد از قوی اجرایی بالایی جهت اجرا و پیاده سازی برخوردار خواهند بود. افرادی که استعداد های بیشتر در این گروه دارند به عنوان افراد اجرایی قلمداد می شوند و پتانسیل بیشتری جهت پیاده سازی ایده های یک گروه خواهند داشت. 

بعد تاثیرگذاری

استعدادهای این بخش ، شامل توانایی اثرگذاری مطلوب بر مخاطبین است. افرادی که بخش عمده استعدادهای این بعد را دارند، توانایی بیشتری جهت متقاعد سازی مخاطبین خود خواهند داشت. 

بعد ارتباطی

استعداد های این بعد شامل توانمندی افرا جهت ایجاد روابط مطلوب و حفظ این روابط با دیگران است . 

بعد تفکر راهبردی

استعداد های این گروه ، مرتبط با توانمدی افراد جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و دسته بندی آن ، می باشد . افراد با استعدادهای بخش تفکر استراتژیک ، می توانند با قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات، تصویر بهتری از آینده داشته باشند و از آن جهت اتخاذ تصمیمات صحیح تر استفاده نمایند. 

هریک از ابعاد چهارگانه فوق ، شامل چه استعدادهایی است؟

مطابق تست گالوپ، ۳۶ استعداد در چهار بعد مطابق شکل زیر دسته بندی می شوند.

 

در تصویر فوق ، استعداد ها به تفکیک ۴ بعد کلی نمایش داده شده است.

 

تشریح استعداد های ۳۶ گانه در تست استعدادیابی گالوپ

مطابق مدل کلیفتون، تمام ۳۶ استعداد در وجود افراد وجود دارد که در هر شخص بخشی از این استعدادها بصورت قدرتمند تر وجود دارد. همانگونه که پیش تر ذکر شد ، این ۳۶ استعداد در ۴ گروه یا ۴ بعد قرار دارد . در ادامه تشریح این ۳۶ استعداد آورده خواهد شد.

 

بعــــــــد اول : بـعـــــد اجـــــــــــرایی

تم دست یابنده یا Achiever  در بعد اجرایی

همانگونه که از عنوان این گروه پیداست ، استعداد دست یافتن در این گروه پررنگ است. این افراد همیشه در تلاش برای دستیابی به دستاوردهای جذاب هستند. بنابراین افراد سخت کوش و پراستقامتی هستند. چنین افرادی انگیزه های درونی زیادی برای دستیابی به موفقیت دارند.

تم سازمان دهنده یا Arranger در بعد اجرایی

از ویژگیهای این گروه می توان به توانایی پذیرش موضوعات مختلف و همسوسازی عوامل مختلف جهت رسیدن به بهترین کارایی در تیم یا گروه اشاره نمود.

تم معتقد یا Belief در بعد اجرایی

مشخصه اصلی این گروه،  در نظر گرفتن ارزش های اخلاقی در برابر خود و دیگران می باشد. لذا در این مسیر مسئولیت پذیرند و به عنوان افرادی قابل اعتماد برای دیگران شناخته می شوند.

تم قاعده مند یا Consistency در بعد اجرایی

یکی از ویژگیهای مورد نیاز در نیل به اهداف ، بویژه اهداف میان مدت و طولانی مدت ، عامل ثبات است. این ویژگی در افراد دارای استعداد قاعده مند ، بطور کامل دیده می شود. از ویژگیهای این گروه می توان به ثبات رویه و رفتار یکسان و باثبات با مردم اشاره نمود.

تم سنجیده یا Deliberative در بعد اجرایی

افراد دارای استعداد سنجیدگی ، افرادی جدی و با احتیاط به شمار می روند و در انجام امور، توجه کافی به تمام موارد خواهند داشت. در ارتباطات با دیگران سنجیده رفتار می کنند و ریسک های یک کار را به دقت بررسی می کنند.

تم منضبط  Discipline  در بعد اجرایی

افراد این گروه دارای پتانسیل بالا جهت ایجاد نظم و ساختار و برنامه ریزی در انجام کار هستند. ایجاد نظم ساختاری در انجام کارها ، به این گروه انگیزه و انرژی می دهد و از این طریق ، پیشرفت در امور را دنبال می نمایند.

تم متمرکز Focus در بعد اجرایی

حتما تا بحال با افرادی مواجه شده اید که در پیگیری اهداف و در گذر زمان ، تمرکز خود را از موضوعی از دست داده اند. ماهیتا این گروه از افراد ، در دستیابی به اهداف ، تمرکز بسیاری را بر روی حفظ آن دارند و به عبارت دیگر  اهداف نقش یک جهت یاب را برای افراد متمرکز خواهد داشت و بسادگی اهداف خود را فراموش نمی نمایند و از آن رویگردان نمی شوند.

تم مسئولیت پذیر Responsibility در بعد اجرایی

استعداد غالب این گروه ، پذیرش مسئولیت بویژه در مورد وعده های داده شده می باشد. این گروه تا اتمام کامل تعهد خود، بر سر وعده داده شده باقی می مانند و بنابراین می توان از این گروه به عنوان افراد باوجدان و قابل اعتماد یاد نمود.

تم بازسازی کننده Restorative در بعد اجرایی

این گروه از مهارت بالا در مواجهه با مسائل برخوردارند و علاقه وافری به کشف مشکلات و حل آنها دارند. این گروه از یافتن راه حل مشکلات لذت می برند و افرادی توانمند در حل مشکلات هستند.

 

بعــــــــد دوم: بــعــــــــد تاثـیــــــــرگـــذار

تم عملگرا Activator در بعد تاثیرگذار

این استعداد مبتنی بر پتانسیل افراد بر شروع بلادرنگ به انجام کار است. در واقع افراد با چنین استعدادی ، اینگونه می اندیشند که بر اساس نتایجشان قضاوت می شوند، نه حرف یا فکرشان. به همین علت ، بلافاصله پس از تصمیم ، شروع به اقدام می کنند.

تم فرمانده Command  در بعد تاثیرگذار

یکی از مخاطرات در فرماندهی گروه ها، پذیرش مسئولیت های ناشی از فرماندهی و رهبری است. این ویژگی  باعث قدرت افراد در تحمیل عقاید خود به دیگران می گردد و افراد را برای رویارویی با موقعیتها و افراد دیگر بی باک می سازد.

تم ارتباطی communication در بعد تاثیرگذار

از مهمترین ویژگیهای  برجسته افراد مستعد در این گروه، توانایی بیان وقایع و رویدادها به صورت مهیج و جذاب و پرانرژی است. این گروه توانایی بسیاری برای داستان سرایی دارند. در شبکه سازی بسیار توانمند هستند و نیز مورد توجه دیگران قرار گرفتن را بسیار مهم می دانند.

تم رقابت جو Competition  در بعد تاثیرگذار

وجود چنین استعدادی در افراد باعث تمایل به ارزیابی عملکرد فردی در مقایسه با سایرین می گردد و بدین ترتیب این گروه عملکرد بالایی در رقابت از خود نشان می دهند. برنده شدن، یک انگیزه بزرگ در افراد دارای چنین استعدادی می باشد و می تواند به عنوان یک محرک در این گروه مطرح باشد.

تم بیشینه ساز Maximizer در بعد تاثیر گذار

این استعداد بر تلاش فرد جهت بهبود دائمی و نیز رسیدن هر چیزی از خوب به عالی دلالت دارد. لذا افراد با چنین استعدادی بصورت مستمر سعی در بهبود سیستمها و افراد خواهند نمود .

تم خود باور Self Assurance در بعد تاثیرگذار

افراد با چنین استعدادی ، به توانایی خود در ریسک پذیری و مدیریت زندگی خود ، باور دارند و از اعتماد به نفس بالایی در مورد قضاوت های فردی و تصمیمات خود برخوردارند.

تم اعتبارطلب Significance در بعد تاثیرگذار

این استعداد بر مفهوم علاقه مندی فرد بر معروفیت ناشی از توانمندیها و قدردانی سایر افراد از شخص دلالت دارد. همچنین این استعداد باعث می شود فرد به همنشینی و ارتباطات با افراد مهم و معتبر علاقه مند باشد.

تم جذاب Woo در بعد تاثیرگذار

این استعداد باعث می شود تا افراد شروع کننده خوبی برای گفتگو با دیگران باشند. چنین افرادی از ملاقات و دوستی با افراد جدید استقبال می کنند.

تم ارزیاب Appraiser در بعد تاثیرگذار

این استعداد باعث تلاش افراد در ارزیابی و ارزش گذاری موضوعات ، موقعیت ها ، سیستم ها و گروه ها می گردد. چنین افرادی به آسانی می توانند اطلاعات و موقعیت ها را مورد ارزیابی قرار دهند.

 

بعــــــــد ســــوم : بــعــــــــــد رابطـــــه ســــــــاز

مطابق مدل کلیفتون ، استعدادهای ۹ گانه در این بخش ، ناظر بر توانایی فرد جهت ایجاد و تقویت ارتباطات می باشد.  با استفاده از تست استعدادیابی کلیفتون ، می توان شدت این بعد و نیز استعداد های ۹ گانه این بعد را مورد سنجش قرار داد.

تم یکپارچه نگر Connectedness در بعد رابطه ساز

وجود این استعداد ، بر توانایی فرد جهت برقراری ارتباط میان تمام پدیده های جهان ، یکپارچه نگری و  پیوند میان انسانها دلالت دارد.

 

تم سازگار Adaptability در بعد رابطه ساز

این استعداد می تواند باعث مهارت فرد در انعطاف و سازگاری با شرایط محیط گردد. بویژه در محیط های پیش بینی نشده ، چنین افرادی پذیرش بهتری در پذیرش درخواستهای فوری خواهند داشت و در مواجهه با درخواست های ضروری و بدون برنامه، بازدهی و اثربخشی خود را حفظ می کنند.

تم توسعه دهنده Developer در بعد رابطه ساز

افراد با بهره مندی از تم توسعه دهنده ، از توانایی بالقوه جهت دیدن توانمندی های بالقوه دیگران برخوردارند؛ به همین دلیل همواره در صدد یافتن نشانه های رشد و پتانسیل توسعه در سایر افراد هستند . این استعداد ممکن است در نهایت سبب شود تا فرد ، پس از شناخت توانایی های بالقوه دیگران ، از آنها به عنوان یک نیروی برانگیزاننده جهت توسعه دیگران استفاده نماید.

 

تم همدل Empathy  در بعد رابطه ساز

گروهی از افراد به صورت ذاتی ، توانایی بیشتری جهت درک احساسات دیگران دارند. افراد با استعداد همدلی ، پتانسیل قابل قبولی برای این امر دارند و با استفاده از این توانایی ، می توانند موضوعات را از زاویه دید آنها مورد بررسی قرار دهند. همچنین توانایی بالقوه جهت انتخاب مناسب ترین کلمات جهت بیان احساسات خود را دارند.

 

تم مثبت نگر Positivity  در بعد رابطه ساز

در بسیاری از موارد دیده می شود که دو فرد ، از یک موضوع را رویداد یکسان ، برداشت متفاوتی دارند و درجه مثبت نگری و یا منفی نگری متفاوت دارند. افراد با استعداد مثبت نگر، عمدتا پتانسیل قابل قبولی برای نگاه مثبت به رویدادها دارند؛ لذا خوشبین تر هستند . این حس خوشبینی ، باعث جذابیت نسبی این افراد می شود. چنین افرادی معمولا از حس شوخ طبعی بیشتری برخوردارند و سبب خوشحالی دیگران را نیز فراهم می آورند.

 

تم رابطه ساز Relator  در بعد رابطه ساز

استعداد غالب در این گروه ، ایجاد رابطه نزدیک و عمیق با دیگران است. این گروه در ایجاد روابط خاص و عمیق، توانمند هستند و از رسیدن به اهداف خود در کنار دیگران لذت می برند. همچنین دوست دارند دیگران نیز متقابلا آنها را درک نمایند.

 

تم همساز Harmony   در بعد رابطه ساز

استعداد اصلی در این گروه ، ایجاد همنوایی و توافق و سازش بین دیگران است. این گروه ، همه افراد را به عنوان یک سیستم واحد می بینند و شاید بهترین تعبیر اطرافیان از نظر این گروه ، افرادی است در مسیری سوار بر یک قایق هستند. بنابراین باید با پیدا کردن نقاط مشترک ، مسیر را ادامه دهند.

تم دربرگیرنده Includer  در بعد رابطه ساز

این گروه از توانایی ویژه ای جهت گسترش گروه برخوردارند و می توانند تعداد زیادی از اعضا را در یک گروه جمع نمایند. فلسفه این گروه بزرگ کردن دایره است و در این راستا، اهمیتی برای تفاوت های نژادی ، شخصیتی و اعتقاداتی قائل نخواهند بود.

تم فردشناس  Individualization در بعد رابطه ساز

یکی از  استعدادهای مختلف در مدل گالوپ یا کلیفتون ، استعداد فرد شناسی است. تمرکز افراد برخوردار از این استعداد ، مبتنی بر درک تفاوت های میان افراد و درک ویژگی های منحصر به فرد افراد است. بنابراین می توانند از پتانسیل های مختلف افراد در تیم های کاری استفاده نمایند و تیم های خوبی را تشکیل دهند.

بعـد چهــارم : بعـــــــد راهـــــــــــــــــبردی

مطابق مدل گالوپ ، استعدادهای ۹ گانه در این بخش ، ناظر بر توانایی فرد جهت تفکر راهبردی و یا استراتژیک می باشد.  در تست استعدادیابی کلیفتون ، استعداد های ۹ گانه این بعد ، مورد سنجش قرار می گیرد.

  • تم ایده پرداز  Ideation در بعد راهبردی

پتانسیل ایده پردازه و خلق ایده های جدید در این گروه به وفور یافت می شود. این گروه از نوآوری و خلاقیت لذت می برند. در بیزنس ها می توانند ایده پردازان خوبی در خلق کمپین های تبلیغاتی و تبلیغات پارتیزانی باشند. بنابراین این افراد به عنوان افراد مبتکر و خلاق شناخته می شوند. همچنین وجود چنین افرادی، در ترکیب شرکت کنندگان اتــاق فــکر در کسب و کارها، بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

  • تم گذشته نگر Context در بعد راهبردی

مهمترین استعداد افراد با این شاخص ، توانایی یافتن جواب هایی برای سوالات با بهره گرفتن از وقایع گذشته است. این گروه برای برنامه ریزی ، از تمام جزئیات اتفاقات گذشته استفاده می کنند و آنرا به کار می بندند.

  • تم آینده نگر  Futuristic در بعد راهبردی

این استعداد، افراد را قادر می سازد تا با بهره مندی از تصویرسازی آینده در ذهن خود، جزئیات آنرا به درستی تجسم نمایند. وجود افراد با چنین استعدادی در گروه ها از آن جهت حائز اهمیت است که می توانند ابتدا چشم انداز گروه را در ذهن خود به طور واضح تجسم نمایند و سپس این چشم انداز را برای دیگران ترسیم و تجسم نمایند و بدین ترتیب در گروه نقش روحیه بخش را اعمال می نمایند.

  • تم تحلیل گر  Analytical در بعد راهبردی

بسیاری از موارد روابطی بین داده ها و نیز روابط علت و معلولی بین پدیده ها وجود دارد که عمدتا به آن دقت نمی کنیم. افراد با استعداد تحلیل گری قادر هستند ریشه وقوع عوامل یا علت ها را به درستی کشف نمایند. همچنین پتانسیل بسیار عالی برای واکاوی داده ها و بررسی الگوها دارند. لذا چنین افرادی ، از دیدگاه سایرین عمدتا دقیق و منطقی به نظر می رسند. این گروه علاقه مندند تا گفته های خود را بر اساس دلایل قابل قبول و مستندات ثابت کنند و نیز از دیگران نیز چنین انتظاری دارند و در غیر اینصورت آنها را به چالش می کشند.

  • تم گردآورنده  input در بعد راهبردی

بسیاری از ما، بطور روزمره، بی تفاوت از کنار اشیاء می گذریم؛ برای افراد دارای استعداد گردآورنده ، این اشیاء بسیار جلب توجه می نماید ؛ بطوریکه  از جمع آوری اشیاء ، کتاب ها ، اطلاعات و … و بایگانی کردن آن لذت می برند. بطور کلی این افراد علاقه ای به دور انداختن ندارند . لذا چنین افرادی در مواردی نظیر جمع آوری آمار و اطلاعات مستعد هستند.

  • تم متفکر  Intellectionدر بعد راهبردی

این گروه علاقه وافری به فعالیت های ذهنی دارند. عمدتا به دنبال فضاهایی برای اندیشیدن هستند. لذا از تنهایی خود برای این منظور استفاده می کنند. این گروه عمدتا مولد فکر هستند و می توانند مفاهیم و موضوعات را به صورت متفاوتی ببینند. لذا می توانند به عنوان اندیشمندان در حوزه های مختلف ایفای نقش کنند و افکار جدید به محیط ارائه نمایند.

  • تم یادگیرنده learner در بعد راهبردی

افراد با استعداد یادگیرنده علاقه وافری به یادگیری دارند. برای این گروه ، یادگیری یک هیجان و لذت محسوب می شود. حتی گاهی فرایند یادگیری را ارجح به نتایج یادگیری می دانند. این افراد در نقش هایی نظیر مشاور و مدرس عملکرد بسیار مناسبی خواهند داشت.

  • تم راهبردی Strategic در بعد راهبردی

یکی از استعدادهای درونی افراد، مشاهده الگوها و نظم پنهان سناریوهای مختلف است. افراد دارای استعداد راهبردی ، توانایی بهتری برای ارزیابی یک پدیده از زوایای مختلف دارند. این افراد می توانند به شیوه متفاوت فکر کنند. چنین افرادی در حوزه هایی نظیر راهبر و مشاور و طراح مسیرهای استراتژیک بسیار خوب عمل می کنند.

0 بدون دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *