تست شخصیت شناسی دیسک

تست شخصیت شناسی یا رفتارشناسی؟

برای مقایسه تست رفتارشناسی و تست شخصیت شناسی در ابتدا بهتر است تا به بحث در مورد رفتار و شخصیت بپردازیم؛ تعاریف زیادی در این حوزه وجود دارد؛ اما اگر بخواهیم نگاهی کوتاه و گذرا به این مورد داشته داشته باشیم می توان رفتار را به عنوان زیرمجموعه ای از شخصیت در نظر گرفت. شخصیت می تواند الگو و بازتابی از رفتارها، تفکرات و احساسات فرض نمود و متاثر از ارزش ها و نگرش های ماست. رفتار می تواند با توجه به شرایط به صور متفاوت بروز نماید، اما می توان گفت که شخصیت افراد ثبات بیشتر نسبت به رفتار دارد.

مدل دیسک عمدتا به ارزشها و باورهای افراد و سایر ویژگیهای شخصیت نمی پردازد. بنابراین در مقایسه بین دو واژه تست شخصیت شناسی و یا تست رفتارشناسی، عبارت دوم صحیح تر به نظر می رسد. اما به صورت مصطلح، دو واژه تست شخصیت شناسی و تست رفتارشناسی در بسیاری از موارد هم ارز هم تصور می شوند. ما در این مقاله از واژه تست شخصیت شناسی استفاده میکنیم.

در واقع کلمه DISC برگرفته از چهار حرف مطابق شکل زیر است.

D ابتدای واژه Dominant به معنای غالب و مسلط، I ابتدای کلمه Influencer به معنای تاثیرگذار، S ابتدای کلمه Supporter به معنای حمایتگر و C ابتدای کلمه Conscientious  به معنای وظیفه شناس می باشد.

مطابق مدل  دیسک، رفتار هر فرد، از ترکیب ۴ لایه رفتاری شکل می گیرد و در نهایت با توجه به شدت و ضعف لایه های رفتاری، در یکی از مدل های ۱۵ گانه قرار خواهد گرفت.

تست شخصیت شناسی دیسک دقیقا چه چیزی را اندازه گیری می نماید؟

تست دیسک یک ابزار جهت سنجش شدت لایه های رفتاری هر فرد است. ما می توانیم به صورت تقریبی شدت لایه های رفتاری ۴ گانه را در وجود افراد ارزیابی نماییم؛ اما این یک ارزیابی تقریبی است. چنانچه به هر دلیل بخواهیم شدت هر لایه را بصورت دقیق مورد سنجش قرار دهیم، باید از تست دیسک استفاده نماییم.

به عنوان مثال ما در فرایند فروش می توانیم جهت برقراری ارتباط بهتر با مخاطب، از این مدل استفاده کنیم و مطابق با روشهای شناخت مخاطبین، تخمینی از لایه های رفتاری خریدار بدست آوریم. در اینجا ما به یک شناخت تقریبی بسنده می کنیم.

اما فرض کنید می خواهیم از میان سه نفر(که سایر مراحل استخدام را گذرانده اند) یکی را به عنوان مدیر فروش انتخاب کنیم؛ سوال اینجاست که کدامیک از نظر الگوی رفتاری برای شغل مورد نظر مناسب تر هستند؟

فارغ از اینکه چه اعدادی برای شغل مورد نظر مناسب است، باید بتوانیم شدت لایه های هریک از نفرات را بطور دقیق ارزیابی نماییم.

ابزار تست DISC چهار لایه رفتاری را بطور دقیق مورد سنجش قرار می دهد و اعداد آنرا مطابق شکل زیر گزارش می نماید.

دو جنبه رفتار فرد

یکی از مهمترین و بی نظیرترین دستاورد تست دیسک، محاسبه لایه های رفتاری ذاتی و رفتار پاسخ فرد به محیط است؛

برای تشریح بهتر مطلب، فردی را تصور کنید که علاقه ای به ارتباطات مشتاقانه و گسترده ندارد. اما بنا به فشار شغلی، رفتارهای ارتباطی و مشتاقانه را ارائه می دهد. آنچه ما می بینیم نمود ظاهری رفتار فرد است.اما رفتار ذاتی او بسادگی دیده نمی شود. رفتار ذاتی و رفتار پاسخ هر فرد به محیط در تست دیسک تفکیک می گردد و بطور جداگانه نمایش داده می شود.

کاربرد های تست دیسک چیست؟

تست شخصیت شناسی دیسک، ابزاری بسیار کارآمد است در حوزه سنجش شاخص های رفتاری افراد است. لذا هرکجا بحث شناخت ویژگیهای رفتاری فردی مطرح است، این ابزار کمک شایانی می نماید.

به عنوان مثال فرض کنید در یک تیم کاری می خواهیم بدانیم کدام افراد می توانند عملکرد مناسب تر داشته باشند. برای این منظور بهتر است در ابتدا شایستگی های لازم جهت انجام وظیفه در تیم را بررسی کنیم و در نهایت از تطبیق ویژگیهای رفتاری فرد مورد نظر با شایستگی های رفتاری اطمینان حاصل نماییم. در این مرحله بحث ویژگیهای رفتاری مطرح می شود و تست دیسک ویژگیهای رفتاری فرد را بطور شفاف منعکس نماید. بنابراین می توان گفت یکی از  حوزه های کاربردی مدل دیسک و تست شخصیت شناسی دیسک در فرایند تیم سازی است.

موکدا توصیه می گردد در موارد زیر به عنوان یک ابزار علمی از این تست استفاده نمایید:

  • چنانچه قصد شناسایی نقاط قوت فردی، نقاط قابل بهبود فردی و در نهایت و توسعه فردی دارید.
  • چنانچه می خواهید در فرایند ازدواج از تطبیق رفتاری خود با فرد مقابل اطمینان بیابید.
  • چنانچه قصد جذب منابع انسانی در مجموعه یا شرکت و یا بنگاه اقتصادی خود را دارید.
  • در صورتیکه می خواهید استعدادهای رفتاری خود یا فرزندان خود را کشف نمایید.
  • در صورتیکه می خواهید در فرایند فروش، ضمن کشف ویژگیهای رفتاری مخاطب، توانایی اداره بهتر فرایند فروش را داشته باشید.
  • در صورتیکه در جلسات مذاکره شرکت می کنید و می خواهید روی سایرین اثرگذارتر باشید.

چگونه می توانیم این تست را انجام دهیم؟

جهت انجام این تست با گزارش کامل باید در ابتدا شناسه ورود به آزمون را تهیه نمایید. برای تهیه شناسه روی لینک تست دیسک کلید نمایید.

در صورتیکه در این حوزه نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید می توانید با شماره تماس ۰۵۱۳۷۶۰۵۰۴۰ تماس حاصل فرمایید.

0 بدون دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *