۶ راهکار اثربخش جهت تقویت هوش هیجانی

 

در مقالات قبلی در مورد اهمیت تقویت هوش هیجانی در موفقیت فردی توضیحات کامل ارائه گردید.

با کلیک روی لینک هوش هیجانی می توانید در مورد آن بیشتر بدانید!

بهره مندی از هوش هیجانی بالا، یکی از الزامات دستیابی به موفقیت در حوزه فردی است. سوال کلیدی اینست برای تقویت هوش هیجانی چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

بر خلاف بهره هوشی یا همان EQ  افراد که در طول زندگی عمدتا ثابت است،  می توانیم با تمرین و ممارست زمینه تقویت هوش هیجانی خود را فراهم آوریم.

در زیر راهکارهایی برای این امر ارائه گردیده است.

 

سطح استرس خود را بررسی کنید و نسبت به آن آگاه باشید

بسیاری از افراد در زمان مواجهه با استرس ها، از وجود استرس خود آگاهی ندارند. برای بهبود هوش هیجانی باید به این امر واقف باشیم که آیا درگیر استرس شده ایم؟ و در صورتیکه جواب مثبت است باید دلیل وجود استرس را شناسایی کنیم

به صدای احساسات خود گوش دهید و به آن پاسخ دهید.

آیا صدای احساس خود را بدرستی می شنوید؟ تصور کنید با دوستی ارتباط دارید که او را تحسین می کنید؛ احساس خود را بروز دهید، به او بگویید که مصاحبت با او برای شما لذت بخش است و به چه صفاتی از او برای شما جذاب است. دلتان برای فردی تنگ می شود و به یاد او می افتید، با او تماس بگیرید و دلتنگی خود را ابراز نمایید. پاسخ دادن به احساسات بصورت صحیح یکی از روشهای ارزشمند جهت بهبود و تقویت هوش هیجانی است.

 

از عبارات غیر کلامی استفاده نمایید.

در زمان ارتباطات با افراد حالتهای چهره شما می تواند در انتقال مفاهیم و مضامین به شما کمک نماید. علاوه بر این، استفاده صحیح از حالات چهره می تواند زمینه تقویت هوش هیجانی شما را نیز فراهم آورد.

 

حس شوخ طبعی خود را به شیوه ای صحیح بکار بگیرید

افراد با گروه های مختلف رفتاری، تمایلات مختلف به شوخ طبعی دارند؛ هدف این نیست که افراد آرام و جدی، از لایه های رفتاری خود خارج شوند و کاملا از افراد شوخ طبع پیروی نمایند!! این تقلیدی ناآگاهانه است! هدف اینست که افراد به صورت آگاهانه و کنترل شده و تا مقداری اندک طبیعت رفتاری خود را تعدیل نمایند و بتوانند با استفاده بجا و سنجیده از حس شوخ طبعی خود، علاوه بر بهره مندی از ارتباطات بهتر، زمینه های بهبود هوش هیجانی خود را نیز فراهم نمایند.

 

ذهن خود را بر روی احساسات منفی ببندید!

ذهن انسان تمایل به پرداختن به افکار منفی دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که نسبت به این امر آگاه باشید.

برای جلوگیری از افکار منفی از راهکارهای ذیل استفاده نمایید.

  • سعی کنید احساسات منفی خود را بشناسید و تسلط خود را بر آن بدست آورید.
  • از پذیرفته نشدن یا مقبول نبودن در ذهن دیگران نگران نباشید، صرفا کافیست که درست عمل کنید و پس از آن توجهی به دیدگاه دیگران نداشته باشید.

 

رفتار خود را از روی آگاهی و کنترل انجام دهید!

بسیاری از مواقع رفتارهایی از ما سر می زند که با گذشت زمان از انجام دادن آن راضی نیستیم، گاهی این زمان می تواند ظرف چند روز باشد و گاهی در زمان بسیار کوتاه این احساس به سراغ ما می آید!

به عنوان مثال فرض کنید با شنیدن جمله ای در جمع به شدت و به طرز کنترل نشده ای می خندیم. بلافاصله پس از این خنده ناگهانی و افراطی، احساس می کنیم که در این حد نیز خنده دار نبوده است و شاید دلیلی برای چنین واکنش عجیبی وجود نداشته است! در این تمرین باید رفتار خود را با مکث و تامل بیشتر انجام دهیم؛ ایجاد وقفه ای کوتاه شاید در حد کسری از ثانیه میان دریافت مااز واقعه و پاسخ رفتاری ما می تواند موجب تعدیل رفتار ما شود و این امر به نوبه خود به افزایش هوش هیجانی کمک می نماید. 

 

0 بدون دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *