۶ مرحله مهم در مشاوره کسب و کار حرفه ای

آیا مشاوره کسب و کار حرفه ای می تواند باعث رونق کسب و کار شود؟

بلی و خیر ! هر دو جواب صحیح است!! مشاوره کسب و کار گاهی می تواند کسب و کار ما را زیر و رو نماید و گاه نمی تواند تغییری در کسب و کار ایجاد نماید.

سوالات مختلفی در حوزه مشاوره کسب و کار حرفه ای مطرح می شود!  آیا مشاوره کسب و کار می تواند باعث بهبود و توسعه کسب و کار شود؟ قرار است در مورد چه چیزی صحبت شود که ما اطلاع نداریم؟ دقیقا قرار است چه کاری انجام شود؟ آیا هزینه مشاوره کسب و کار توجیه پذیر است؟ چند جلسه مشاوره می تواند باعث بهبود کسب و کار شود؟ آیا باید از جلسات مشاوره بهره ببریم یا یک طرح را تعریف نماییم؟ از کجا می توانیم به صلاحیت و عدم صلاحیت مشاور پی ببریم؟ چگونه می توانیم با مشاورین  حرفه ای آشنا شویم؟

وجود چنین ابهاماتی  باعث می شود در بسیاری از مواقع همراهی و  همکاری با یک مشاور کسب و کار امری خطیر و سخت به نظر برسد.

در این مقاله باختصار نکات بسیار مهم  در مورد مشاوره و باید و نبایدهای آن مطرح می گردد.

بسیاری از مدیران در کار حرفه ای هستند، در این صورت چه نیازی به مشاوره کسب و کار وجود دارد؟

بازاریابی و فروش مانند بسیاری از حوزه های دیگر نظیر اقتصاد، حسابداری، مهندسی و سایر علوم یک رشته  تخصصی است؛ هرچند که علومی نظیر بازاریابی و اقتصاد به اصطلاح سهل ممتنع هستند!! یعنی در ظاهر بسیار ساده به نظر می رسند اما در واقعیت پیچیدگیهای خود را دارند. به عنوان مثال حتما بخاطر دارید که در تاکسی و یا در یک میهمانی، افراد حاضر مسایل اقتصادی را مرور می نمایند و راهکار ارائه می دهند!! در صورتی که یقینا موضوع به این سادگیها هم نیست!

لذا می توان گفت چنین علومی در نگاه اول ساده به نظر می رسند، اما در واقعیت بسیار پیچیده اند!

علم بازاریابی چیست؟

در عرف عمومی جامعه ما،بازاریابی،  فرایند فروش محصولات عمدتا در محل مشتری و یا به عبارتی پیدا کردن مشتری برای محصولات است؛ این یک تعریف نادرست از بازاریابی است.

تعاریف متفاوت و متعدد از بازاریابی وجود دارد، اما اگر بخواهیم تعریفی را بطور ساده از علم بازاریابی ارائه دهیم به صورت زیر است:

فرایند شناخت و یا پیش بینی و تامین نیاز مشتریان به گونه ای که باعث سودآوری بنگاه اقتصادی شود.

همانگونه که ذکر شد، این یکی از تعاریف در حوزه های بازاریابی است. همانطور که ملاحظه می نمایید این تعریف می تواند بسیار گسترده باشد. در مقالات بعدی بصورت تفصیلی موضوع مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.

سوالات رایج مدیران و مالکین کسب و کارها

عمدتا مدیران با عارضه و سوالات مشابهی به یک مشاور مراجعه می نمایند. مطابق تجربه، این موارد لزوما ریشه و عارضه اصلی و حاد کسب و کار نیست؛ به عنوان مثال ممکن است عارضه اصلی ارائه شده در یک مجموعه ، ضعف در سیستم فروش سازمان گزارش شده باشد. در صورتیکه پس از بررسی و اسکن دقیق سازمان، مشاهده می شود که یک مسیر بحرانی در سمت تاچ پوینت ها ( touch point ) وجود دارد و مدیران به اشتباه عارضه را در سیستم فروش تشخیص می دهند و به محض بهبود تاچ پوینت های فروش ، سیستم فروش نیز بهبود خواهد یافت. اما فارغ از اینکه آیا عوارض و مسائل بصورت صحیح شناسایی میگردد یا خیر، موارد متداولی که صاحبان کسب و کار از آن شکایت دارند، موارد زیر است.

  • فروش ناکافی
  • مشکلات ناشی از جذب و نگهداری منابع انسانی
  • بحران های روزمرگی به نحوی که پیشرفت چشمگیری در کسب و کار حاصل نمی شود و مدیران نمی دانند چه باید بکنند!
  • سیاست گذاری ارتباط با مشتریان ، طرح ها و مشوق ها ، نحوه راه اندازی باشگاه مشتریان
  • بحران های کنترل و بهینه سازی فرایندها
  • برندینگ

ملاحظه می شود که عمدتا موارد فوق ، عوامل وابسته ای هستند که در اثر متغیرها و علل دیگری ایجاد می شوند.

لزوم استفاده از مشاوره کسب و کار حرفه ای

شاید شما در کار خود حرفه ای هستید، شاید قصد راه اندازی کسب و کاری جدید دارید، شاید سرمایه کمی دارید، شاید می خواهید کار خود را توسعه دهید، مشاوره کسب و کار به شما کمک می نماید تا مسیر خود را سریعتر طی نمایید و در زمان طی مسیر انحرافات خود را به حد اقل برسانید

یک مشاوره کسب و کار حرفه ای می تواند هزینه های شما را کاهش دهد و باعث شود سریعتر به مقصد برسید.

صحبت از مشاوره حرفه ایست، در غیر اینصورت ممکن است حتی هزینه هایی به شما تحمیل شود!! پس مهم است که از مشاورین حرفه ای استفاده کنید.

مراحل یک مشاوره کسب و کار حرفه ای

گامهای لازم برای بهره مندی یک مشاوره کسب و کار حرفه ای به صورت خلاصه به شرح زیر است.

  • گام اول بررسی ماموریت و چشم انداز سازمان شاید این امر در نظر اول تا حدی برگرفته از مباحث تئوری به نظر برسد؛ اما یک واقعیت بزرگ است. ماموریت فلسفه وجودی یک سازمان است؛ چگونه ممکن است بدون دانستن فلسفه وجودی یک سازمان اقدام به هدایت سازمان نمود.


برای کشتی ای که هیچ مقصدی ندارد، هیچ بادی باد موافق نیست!

  • گام دوم آنالیز کسب و کار و تعیین وضعیت فعلی در این گام شما باید بتوانید وضعیت خود را بدرستی مشخص نمایید. جمله ای نظیر ” درآمد من  کم است! ”  جمله ای کافی نیست و در فرایند مشاوره باید بصورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال آیا تعداد مشتریان ورودی شما کم است؟ آیا نرخ تبدیل مشتریان کم است؟ آیا میانگین هر فاکتور پایین است؟ آیا نرخ سود شما پایین است و ….  ملاحظه می نمایید که چرا جمله “درآمد من کافی نیست!”  نمی تواند مبنایی برای ارزیابی وضعیت فعلی شما باشد.در این مرحله برای تحلیل وضعیت کسب و کار، می توان از ابزارهای مختلف استفاده نمود. یکی از مهمترین ابزارها شاخص های کلیدی عملکرد کسب و کار یا همان  KPI ها هستند. این شاخصها می توانند در صورت تدوین صحیح، تصویر شفافی از وضعیت یک کسب و کار ارائه نمایند. همچنین در این مرحله می توان از ابزارهایی نظیر منحنی عمر محصولات و خدمات سازمان یا PLC، ماتریس تحلیل وضعیت SWOT ، ماتریس BCG و سایر ابزارهای مورد نیاز استفاده نمود.
  • گام سوم تعیین اهداف با توجه به اطلاعات بدست آمده در مرحله قبل، در این قسمت باید مشخص شود که کدامین شاخص ها باید اصلاح شود؟ ممکن است در این گام یک یا چند برنامه مورد نظر مشاور قرار گیرد که باید مشخص شود.
  • گام چهارم تعیین استراتژی ها اکنون زمان آنست که برای رسیدن به اهداف استراتژی و برنامه خود را مشخص کنیم، فرض کنید  تعداد  مشتریان ما کم است و می خواهیم آنرا زیاد کنیم؛ روشهای زیادی برای این موضوع وجود دارد، ممکن است بر تکرار خرید مشتریان قبلی تاکید شود، ممکن است بازاریابی مشارکتی روش بهتری باشد ، ممکن است این موضوع از طریق تبلیغات تحقق یابد و …. ؛ نکته مهم در این گام اینست که برنامه باید قابل پیاده سازی باشد. یعنی بنگاه اقتصادی توانایی و تمایل انجام آنرا داشته باشد. این مرحله یکی از پیچیده ترین مراحل و شاید پراهمیت ترین مرحله در میان سایر مراحل باشد؛ چرا که مستلزم دانش تخصصی، قدرت تحلیلی بالا، خلاقیت و تجربه مشاور کسب و کار می باشد. 
  • گام پنجم اجرای برنامه اکنون زمان اجراست، مشاورین باید قبل از این مرحله قابلیت پیاده سازی  برنامه را در مجموعه شما بررسی نموده باشند. برخلاف ماهیت بسیار مطلوب بسیاری از برنامه ها، ممکن است در این مرحله به دلایل مختلف قابلیت اجرا نداشته باشند. لذا می توان گفت برنامه ای که در مرحله قبل ارائه شده است باید از زوایای مختلف نظیر  شرایط کارکنان مجموعه، وضعیت مالی، مهارتهای مدیریتی، نقاط قوت و ضعف و … مورد بررسی های لازم قرار گرفته باشد تا در سازمان قابل پیاده سازی باشد.
  • گام آخر کنترل و اصلاح برنامه در این گام باید ضمن مقایسه اهداف تعیین شده با اهداف برنامه ریزی، اصلاحات لازم در برنامه صورت گیرد؛ این بخش ضامن پیاده سازی صحیح برنامه در مجموعه و  است و باعث پویایی برنامه می شود. بسیاری از برنامه ها بدلیل عدم دریافت فیدبک مناسب، قابلیت اجرایی خود را به مرور زمان از دست می دهند. لذا نقش کنترل و اصلاح برنامه، نقشی کلیدی است.

 

لذا می توان گفت در فرایند مشاوره توجه به نکات فوق ضروری است؛ بسیاری از افراد در مواجهه با مشاورین کسب و کار و افراد خبره، می خواهند به سرعت بدانند که چه راهکاری برای آنها دارد؟ با توجه به موارد فوق می توان گفت که چنین سوالی به جواب صحیح نمی رسد.

این امر مشابه آنست که به یک دکتر مراجعه کنید و بدون دادن اطلاعات کافی، از وی بخواهید که درد شما را تسکین دهد؟ البته شدنی است!! اما راهکار عمیقی ارائه نخواهد شد.

 

هرچند ممکن است راه حلهای سریع به عنوان یک راه حل میانبر و البته کوتاه مدت قابل پیاده سازی باشد، اما در صورتیکه واقعا قصد بهبود کسب و کار خود را دارید پیشنهاد می شود روش صحیح و علمی آنرا دنبال نمایید.

خبر خوب


در صورتیکه تمایل به آنالیز و دریافت مشاوره در حوزه کسب و کار خود را دارید با پر کردن فرم زیر می توانید از ۳۰ دقیقه مشاوره آنلاین رایگان بهره مند شوید!

از طریق دکمه زیر وارد فرم درخواست مشاوره رایگان شوید تا در کسب و کار خود بدرخشید!

با دریافت فایل فوق اطلاعات بیشتری در خصوص راهکارهای پیاده سازی فرایند سنجش رضایت مشتریان دریافت خواهید کرد.

پس از پرکردن فرم فوق زمان جلسه آنلاین در کمتر از ۲۴ ساعت به شما پیامک خواهد شد؛ لازم به ذکر است در صورتیکه از اسکایپ استفاده می کنید جلسه از طریق اسکایپ و در غیر اینصورت نیاز به نصب هیچ نرم افزاری نخواهید داشت .

0 بدون دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *